تغذیه در دوران بارداری بسیار اهمیت دارد ، به طوری که تاثیر فراوانی می تواند در رشد جنین داشته باشد . برای آنکه شما تغذیه خوبی داشته باشید ، باید روزانه 300 کالری بیشتر از حد معمول مصرف کنید . سعی کنید در دوران بارداری از هرگونه رژیم غذایی پرهیز کنید و به دنبال کاهش وزن هم نباشید . رژیم غذایی دوران بارداری عبارت است از :

  1. شما روزانه باید 6 تا 11 وعده نان ، 2 تا 4 وعده میوه ، بیشتر از 4 وعده سبزیجات ، 4 وعده لبنیات و 3 وعده پروتئین مصرف کنید .
  2. معمولا سعی کنید تا از غذاهای غنی از فیبر مانند نان های سبوس دار استفاده کنید . فیبرها برای شما در بارداری بسیار ضروری هستند .
  3. از ویتامین ها و مواد معدنی بسیار استفاده کنید . این مواد برای رشد فرزند شما بسیار لازم است . البته بدن شما هم به این مواد بسیار نیاز دارد .
  4. در وعده غذایی شما حداقل باید روزی 27 میلی گرم آهن باشد ، پس بهتر است تا از غذاهایی که حاوی آهن هستند مانند خرما ، گوشت و مرغ بیشتر استفاده کنید .
  5. برای بهتر رشد کردن مغز فرزندتان به روزانه 220 میکروگرم ید نیاز دارید که این مقدار ید را می تواید با خوردن لبنیات و غذاهای دریایی به دست آورید .
  6. شما روزانه به 80 تا 85 میلی گرم ویتامین C نیاز دارید که با خوردن مرکبات یا گوجه ، عسل یا توت فرنگی به این مقدار ویتامین C برسید .
  7. ویتامین A هم برای شما و فرزندتان از اهمیت بالایی برخوردار است . شما می توانید به خوردن موای غذایی مانند هویج ، کدو تنبل ، سیب زمینی شیرین و شلغم به بدن خود و نوزادتان ویتامین A برسانید .
  8. از خوردن غذاهایی که جیوه دارند مانند کاشی ماهی اکیدا پرهیز کنید . زیرا جیوه هم برای بدن شما و هم برای بدن نوزادتان بسیار خطرناک می باشد .
  9. سعی کنید در هنگام بارداری از خوردن چربی و شیرینی اجتناب کنید .
  10. غذاهای خام را به هیچ وجه نخورید زیرا این موادی مانند ماهی خام یا گوشت خام دارای باکتری هایی خطرناک می باشند که این باکتری ها با پخت غذا از بین می روند .
  11. با غربالگری آشنا شوید .

در آخر می توان گفت که شما باید در دوران بارداری از رژیم غذایی متنوع و سالم استفاده کنید تا فرزند شما به بهترین شکل ممکن رشد کرده و به دنیا بیاید .