قبل از بارداری به متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید . حتی اگر احساس می کنید سالم هستید و برای بارداری آماده هستید ، پزشک می تواند پیش از موعد کارهای زیادی را برای کمک به شما در آماده سازی انجام دهد.
پزشک در مورد سلامت فعلی ، سابقه سلامتی و سابقه سلامت خانواده صحبت می کند. برخی مشکلات سلامتی در خانواده شما می تواند به فرزندان شما منتقل شود. ممکن است پزشک شما را به مشاور ژنتیک ارجاع دهد.
ممکن است به آزمایش خون نیاز داشته باشید یا قبل از بارداری نیاز به دریافت واکسن داشته باشید.
پزشک در مورد داروها ، گیاهان دارویی و مکمل هایی که ممکن است مصرف کنید با شما صحبت خواهد کرد. آنها می توانند روی نوزاد متولد نشده تأثیر بگذارند. پزشک ممکن است قبل از بارداری تغییرات دارویی را توصیه کند.
مشکلات سلامتی طولانی مدت ، مانند آسم یا دیابت ، باید قبل از بارداری ثابت بمانند.
اگر چاق هستید ، پزشک شما توصیه می کند قبل از بارداری وزن کم کنید. انجام این کار خطر عوارض بارداری را کاهش می دهد.
سیگار کشیدن ، الکل و مواد مخدر را کنار بگذارید. کافئین را محدود کنید
اگر سیگار می کشید ، الکل می نوشید یا از مواد مخدر استفاده می کنید ، قبل از باردار شدن باید آن را ترک کنید. آنها می توانند:
بارداری را برای شما سخت تر کند
افزایش احتمال سقط جنین (از دست دادن نوزاد قبل از تولد)
اگر برای ترک سیگار ، الکل یا مواد مخدر به کمک نیاز دارید ، با پزشک خود صحبت کنید.

الکل حتی در مقادیر کم می تواند به جنین در حال رشد (نوزاد متولد نشده) آسیب برساند. نوشیدن مشروبات الکلی در دوران بارداری می تواند باعث مشکلات طولانی مدت برای کودک شود ، مانند ناتوانی ذهنی ، مشکلات رفتاری ، اختلالات یادگیری و نقایص صورت و قلب.

سیگار کشیدن برای نوزادان متولد نشده مضر است و فرزند شما را در معرض خطر بیشتری برای مشکلات سلامتی در آینده قرار می دهد.
زنانی که در دوران بارداری سیگار می کشند بیشتر احتمال دارد که بچه ای با وزن کمتر هنگام تولد داشته باشند.
سیگار کشیدن همچنین بهبود وضعیت بارداری را برای شما دشوار می کند.
مصرف داروهایی که توسط پزشک تجویز نشده است (از جمله داروهای خیابانی) می تواند برای شما در هر مرحله از زندگی خطرناک باشد.

همچنین هنگام تلاش برای باردار شدن باید کافئین خود را کاهش دهید. زنانی که روزانه بیش از 2 فنجان (500 میلی لیتر) قهوه یا 5 قوطی (2 لیتر) نوشابه حاوی کافئین مصرف می کنند ، ممکن است بارداری سخت تر و احتمال سقط جنین بیشتر باشد.
مصرف داروهای غیر ضروری یا مکمل ها را محدود کنید. قبل از اقدام به بارداری در مورد داروهای تجویز شده و بدون نسخه و مکمل هایی که مصرف می کنید با ارائه دهنده خود مشورت کنید. اکثر داروها دارای خطرات هستند ، اما بسیاری از آنها خطرات ناشناخته ای دارند و از نظر ایمنی به طور کامل مطالعه نشده اند. اگر داروها یا مکمل ها کاملاً ضروری نیستند ، آنها را مصرف نکنید.
رژیم متعادل داشته باشید
وزن بدن خود را حفظ کرده یا برای آن تلاش کنید .
رژیم متعادل همیشه برای شما مفید است. قبل از بارداری از رژیم غذایی سالم پیروی کنید. چند دستورالعمل ساده عبارتند از:
کالری خالی ، شیرین کننده های مصنوعی و کافئین را کاهش دهید.
غذاهایی بخورید که پروتئین بالایی دارند.
میوه ها ، سبزیجات ، غلات و محصولات لبنی قبل از باردار شدن ، سلامت شما را افزایش می دهند.
مصرف متوسط ​​ماهی به شما و نوزاد شما کمک می کند تا سالم باشید "ماهی بخشی از الگوی تغذیه سالم است." برخی از انواع غذاهای دریایی حاوی جیوه هستند و نباید به مقدار زیاد مصرف شوند. زنان باردار باید:
حداکثر 3 وعده ماهی در هفته از 4 اونس (هر اونس) بخورید.
از ماهی های بزرگ اقیانوس مانند کوسه و ماهی کاشی خودداری کنید.
مصرف ماهی تن را به 1 قوطی (85 گرم) تن سفید یا 1 استیک ماهی در هفته یا 2 قوطی (170 گرم) تن ماهی سبک در هفته محدود کنید.
اگر کم وزنی یا اضافه وزن دارید ، بهتر است قبل از بارداری سعی کنید به وزن ایده آل خود برسید.

اضافه وزن در دوران بارداری ممکن است احتمال بروز مشکلاتی مانند فشار خون بالا ، دیابت ، سقط جنین ، مرده زایی ، نقایص مادرزادی و نیاز به زایمان سزارین را افزایش دهد (سزارین).
تلاش برای کاهش وزن در دوران بارداری ایده خوبی نیست. اما ایده خوبی است که قبل از بارداری به وزن بدن بارداری سالم برسید.
ویتامین و اسید فولیک مصرف کنید
مکمل ویتامین و مواد معدنی که حداقل شامل 0.4 میلی گرم (400 میکروگرم) اسید فولیک باشد مصرف کنید.

اسید فولیک خطر نقایص هنگام تولد ، به ویژه مشکلات ستون فقرات نوزاد را کاهش می دهد.
قبل از بارداری ، مصرف ویتامین با اسید فولیک را شروع کنید.
از مصرف دوزهای بالای هر گونه ویتامین ، به ویژه ویتامین های اچ ، کا ، ای و آ اجتناب کنید. این ویتامین ها درصورت مصرف بیش از مقدار معمول توصیه شده روزانه می توانند باعث نقص مادرزادی شوند. ویتامینهای بارداری منظم قبل از زایمان دوزهای بیش از حد بالای هیچ ویتامین را ندارند.
ورزش
ورزش قبل از بارداری ممکن است به بدن شما کمک کند تا با تمام تغییراتی که در دوران بارداری و زایمان تجربه خواهید کرد مقابله کند.
اکثر زنانی که از قبل ورزش می کنند می توانند با خیال راحت برنامه ورزشی فعلی خود را در بیشتر دوران بارداری خود حفظ کنند.
و اکثر زنان ، حتی اگر در حال حاضر ورزش نمی کنند ، باید قبل از بارداری و در طول بارداری ، 30 دقیقه ورزش سریع را در هفته شروع کنند.
میزان ورزش شما در دوران بارداری باید بر اساس سلامت کلی شما و میزان فعالیت شما قبل از بارداری باشد. با پزشک در مورد نوع ورزش و میزان مفید آن صحبت کنید.
استرس ، استراحت و آرامش
در حین بارداری سعی کنید آرامش خود را حفظ کرده و تا حد امکان استرس را کاهش دهید. از پزشک یا ماما در مورد روشهای کاهش استرس سوال کنید. استراحت و آرامش کافی داشته باشید. این ممکن است برای شما راحت تر باردار شود.